Skip to main content

פיאט דוקאטו – מכונית מסחרית חשמלית של פיאט

פיאט דוקאטו מוכר כרכב היסעים מסחרי גדול, המונע באמצעות מנוע בערה פנימית אשר מותאם לנפחו ולגודלו. אחת הבעיות הנובעות מגודל המנוע הנ"ל הינה פליטת חומרים מזהמים רבים, בייחוד בנסיעות עירוניות, אשר אינה תואמת את התקנות החדשות נגד זיהום במרכזי הערים שנכנסו לתוקפן בחלק ממדינות אירופה. לאור תקנות אלו, היצרנית הצרפתית הוותיקה הבינה שעליה לפנות לכיוון הרכבים החשמליים, ולאחרונה הציגה את דגם הדוקאטו החשמלי שעתיד לצאת לשוק כבר בשנת 2020. אז איך הולך להיראות הדגם החדש, מה יהיו הביצועים שלו ואיזו גישה מרעננת פיאט מאמצת עם הצגתו – הכל ועוד בכתבה הבאה.

מכונית מסחרית חשמלית

מה מתכננים בפיאט?

מבחינה מכאנית, נראה כי דגם הדוקאטו החשמלי החדש יגיע עם שני דגמי סוללה שונים, סוללות אלו יאפשרו טווחי נסיעה של בין 219-359 ק"מ, על פי תקן ה-NDEC המיושן שעדיין נמצא בשימוש, וטווח אשר ייחל ככל הנראה מ-160 ק"מ, על פי תקן ה-WLTP החדש והעדכני יותר. מבלי להתייחס לדגם הסוללה אשר תבחרו לרכוש, כל רכבי הדוקאטו החשמליים יגיעו עם מנוע חשמלי אשר יפיק 122 כוחות סוס ומומנט של 28.5 קג"מ, ויוכלו להגיע עד למהירות מקסימאלית של 100 קמ"ש. אמנם מהירות זו נמוכה בכ-55 קמ"ש מגרסת הדיזל של המכונית, אך הטענה היא כי הגבלת המהירות תייעל את צריכת האנרגיה של הרכב.

מבחינת עיצוב וגדלים, בפיאט מדגישים כי המעבר להנעה החשמלית לא תיפגע ביכולות ההעמסה של הרכב וכי העיצוב שלו יהיה זהה לדגם הרגיל, כשנפח ההטענה שלו יעמוד על בין 10 ל-17 קו"ב, בהתאם לדגם, וכושר ההעמסה יעמוד על כ-1950 ק"ג.

הדוקאטו החשמלית – הצעד הראשון והמשמעותי של פיאט בשוק החשמליות

בהצהרה שפרסמה פיאט בתקשורת בנוגע לדוקאטו החשמלית, הקפידה היצרנית להצהיר כי זהו הדגם החשמלי המסחרי הראשון שלה, וכי הוא "עוצב ופותח בהתאם לתקני האיכות המתקדמים ביותר של פיאט קרייזלר". בפיאט מציינים כי הדגם נולד ועוצב על בסיס תהליך של איסוף מידע ומחקר מפורט שנעשה במהלך השנה האחרונה, ובמהלכו מצאו כי יותר מרבע משוק הרכב כיום כבר נוקט בגישה אוהדת בכל מה שקשור למכוניות חשמליות מבוססות סוללה, "במונחים של שימוש, דרכים, דינמיות וביצועים". לאור זאת הסיקו בפיאט כי ישנה מוכנות ואף צפייה לשינוי רחב בתחום הרכב ולבואה של מהפכה חשמלית קרבה. על סמך כל הנ"ל, בפיאט כבר הבהירו כי דגם הדוקאטו החדש הולך להוות נקודת מפתח בקו החשמלי שהם הולכים להוביל.

עולם הרכבים המסחריים נע לעבר הכיוון החשמלי

חשוב לציין כי פיאט היא למעשה האחרונה ללכת בעקבותיהן של יצרניות אירופאיות אחרות המייצרות דגמים מסחריים אשר הציגו גרסאות חשמליות לדגמיהם. פולקסווגן הגרמנית למשל, הציגה כבר בספטמבר 2018 את דגם ה-ID BUZZ שלה – מיני ואן חשמלי שמעוצב בהשראת דגם המיקרובאס המיתולוגי של החברה ואמור לצאת לשוק בשנת 2021. יצרנית גרמנית אחרת, מרצדס-בנץ, הכריזה בחודש מרץ השנה כי השלימה את כל הניסויים הדרושים על הדגם החשמלי של רכב ההובלות שלה, ה-eSprinter, והיא עומדת להוציאו לשוק במהלך המחצית השנייה של 2019. בנוסף ליצרניות שהוזכרו, גם פורד טרנזיט המיתולוגית עומדת לקבל גרסה חשמלית מלאה שתצא לשוק בשנת 2021.

לסיכום, נראה כי המהפכה החשמלית לא פוסחת על אף תחום בעולם הרכב, גם לא על התחום המסחרי – כשהרכבים המסחריים הגדולים, המרעשים והמזהמים שמסתובבים במרכזי הערים יוחלפו בגרסאות חשמליות שקטות שלא פולטות עשן מזהם. כדי לקדם את השינוי המבורך גם בארצנו, סונול EVI פועלת במלוא המרץ להתקנת עמדות הטענה בכל רחבי הארץ.

בודק...