Skip to main content

מהו הקול שמפיקה מכונית חשמלית? יצרניות רכבים חשמליים מחפשות תשובה

By 07/07/2019מרץ 9th, 2022כתבות
מכונית חשמלית

למהפכה החשמלית שעובר עולם הרכב בשנים האחרונות – ושסונול EVI לוקחת בה חלק חשוב בישראל – יש משמעויות רבות. אחד היתרונות המרכזיים של מהפכה זו הוא השמירה על איכות הסביבה. השמירה על הסביבה מתבטאת בכך שהרכבים החשמליים לא זקוקים לדלק יקר ומזהם, הם פולטים פחות גזים רעילים, ופעולת הסוללה החשמלית אשר מניעה אותם מפיקה באופן משמעותי רעש חלש בהשוואה לרעש המופק ממנוע בערה פנימית במכונית רגילה. לאור כך, ישנה תקווה כי ככל שמספר רב יותר של אנשים יבחר לרכוש מכוניות חשמליות על פני מכוניות בעלות מנוע בעירה פנימי, הסביבה העירונית תהפוך לשקטה ונעימה הרבה יותר, ורעש המכוניות הבלתי פוסק יפחת באופן משמעותי ומשפר איכות חיים.

על אף היתרונות הנ"ל, לא כולם רואים בפעילותה השקטה של המכונית החשמלית יתרון. בעקבות העלייה בכמות הרכבים ההיברידיים הנוסעים כיום על הכביש, במספר מדינות אנשים בעלי לקויות ראייה בדרגות שונות העלו תהייה הנוגעת לקושי להבחין בהגעת מכונית שכזו. נשאלת השאלה כיצד יוכלו לצפות שמתקרבת אליהם מכונית כאשר הם מעוניינים לחצות כביש, מבלי להסתמך על הרעש שהיא מפיקה? הרי אחת הדרכים בהן אדם בעל לקות ראיה מסוגל לחצות כביש וללכת ברחוב באופן עצמאי, היא הסתמכותו על חוש השמיעה המפצה על היעדר יכולת ויזואלית לצפות סכנה. עד כה ניתן היה להבחין במכונית מתקרבת, להבין מתי ניתן לחצות את הכביש ומתי הוא סואן בזכות הקול שמפיק המנוע. כעת עם עליית מספרם של הרכבים החשמליים השקטים על הכבישים, חציית הכביש לאדם בעל לקות ראייה הופכת מורכבת יותר.

לשקט יש מחיר ?

ממחקרים שונים שנעשו בנוגע לסכנה הטמונה בכך שרכבים מונעי סוללה לא מפיקים רעש, עלה כי קיים בסיס אמיתי לטענתם של אנשים בעלי לקויות ראייה, אך הטענה רלוונטית בעיקר כאשר הרכבים ההיברידיים נוסעים במהירות איטית. במחקר שנערך באוניברסיטת קליפורניה בריוורסייד נמצא כי כאשר רכב היברידי נוסע במהירות של מעל ל-32 קמ"ש הוא יכול להיות מזוהה באמצעות שמיעה על ידי הולכי הרגל באותה המידה כמו רכב רגיל. הסיבה לכך היא שהגלגלים והמפגש של הרכב עם הרוח הם שמפיקים את מרבית הקולות והסימנים האודיטוריום להגעתו. לעומת זאת, ממחקר אחר שנערך בארה"ב התברר כי כאשר רכבים היברידיים נוסעים במהירויות נמוכות של כמה קמ"שים בודדים – כמו למשל בהאטה לקראת עצירה, כניסה ויציאה מחנייה, נסיעה לאחור וכדומה – הסיכון לפגיעה בהולכי רגל עולה פי שניים. זאת מכיוון שבמצבים כאלו להולכים יש רק שנייה אחת או שתי שניות להבחין ברכב על בסיס שמיעתו.

כל אלו ועוד מצביעים על כך שאכן ישנה סכנה הנשקפת מצד רכבים חשמליים שקטים להולכי רגל המתקשים להבחין ברכב באמצעות ראייתם – בין אם מדובר בבעלי לקויות ראייה, ובין אם מדובר באנשים קשישים או ילדים קטנים.

המחוקקים והיצרניות עובדים על פתרונות

מומחי תחבורה ומחוקקים ברחבי העולם ערים לטענותיהם של אנשים בעלי לקויות ראייה, כמו גם לתוצאות המחקרים, ועושים מאמצים על מנת לפתור את הסוגיה. בארה"ב, המנהל הלאומי לבטיחות התחבורה בכבישים מהירים יזם כבר בשנת 2013 תקנה הקובעת כי על כל הרכבים החשמליים וההיברידיים להפיק קול שהולכי רגל יהיו מסוגלים לשמוע מבעד לרעשי רקע אחרים, כאשר הם נוסעים במהירויות של עד 30 קמ"ש. הרשויות האמריקאיות אפשרו ליצרניות זמן היערכות לקראת המהלך ודחו פעם אחר פעם את כניסתה הסופית של התקנה לתוקף, עד שבפברואר 2019 הוחלט כי התקנה תתחיל לחייב את היצרניות החל מספטמבר 2019. האיחוד האירופי הלך גם הוא בעקבות הרשויות האמריקאיות ובאפריל 2014 אישר תקנה הקובעת כי על יצרניות הרכב לדאוג להתקנת מערכות התראת רכב אקוסטיות (Acoustic Vehicle Alerting Systems) בכל דגמי הרכבים היברידיים והחשמליים שלהם, ולצורך כך ניתן להן זמן היערכות של 5 שנים.

יצרניות הרכב השונות לא יושבות בחיבוק ידיים ואכן פועלות על מנת למצוא פתרונות וטכנולוגיות שיסדירו את הסוגיה בדגמיהן. פורד, ניסן, יונדאי, טויוטה ופולקסוואגן הן בין החברות שהוזכרו כמפתחות מערכות קוליות להתראה עבור הולכי רגל, ומתקינות ברכביהם רמקולים חיצוניים עמידים במים שישמיעו באופן ברור וחזק את אותם קולות הכרחיים המסמנים להולכים כי רכב מתקרב. הגדילה לעשות היצרנית הגרמנית-אמריקאית מרצדס, שפנתה לחברי להקת הרוק-הכבד לינקין פארק בבקשה לפתח עבורם את הסאונד אותו ישמיעו המכוניות החשמליות שיצאו בעתיד מבית החברה.

רנזו ויטלה, מוזיקאי, מעצב סאונד ומהנדס אקוסטיקה מאיטליה הוא חלק מהצוות המוביל בעיצוב מערכת הקול שתפעל במכוניות החשמליות של BMW. מאחר ותחום הסאונד במכוניות חשמליות הוא חדש לחלוטין, ניתן לטענתו לייצר עבורן אפקטים קוליים חדשים, כאלו שיתחברו לסביבה טוב יותר ויתנו את התחושה של מכונית מתקרבת. ויטלה קורא לתחום זה גנטיקת סאונד, ומעניין יהיה לראות כיצד גישה זו תשתלב בדגמים ההיברידיים והחשמליים הבאים של BMW.

ישנם אנשים המבקרים את הניסיון של כל חברה לייצר פתרונות משלה וסאונד שיאפיין את דגמיה בלבד, וטוענים כי על המחוקק לחייב את יצרניות הרכב ליצור אפקטים קוליים אחידים לכל המכוניות החשמליות, כך ששמיעתנו תוכל בוודאות לאותת לנו על התקרבות מכונית חשמלית, מבלי שנצטרך לפענח את הקול הייחודי שישמיע כל דגם.

בודק...