Skip to main content

מהירות טעינה חשמלית שווה בטיחות

רכב חשמלי חוסך לכם? אלה המספרים האמיתיים

הם מבטיחים את זה בקמפיינים, הם כותבים את זה בעיתונות. אבל כמה באמת יחסוך לכם המעבר לרכב חשמלי? 

לא במקרה המכונית הנמכרת ביותר בישראל מתחילת שנת 2023 היא מכונית חשמלית. הרצון של ישראלים רבים להיגמל ממשאבת הדלק ניכר היטב בטבלאות המכירות של יבואני הרכב בישראל הנמצאים במרוץ לספק את המכוניות לציבור.

בתגובה למעבר המהיר של הציבור הישראלי לרכב חשמלי, חברות כדוגמת סונול EVI הזדרזו לענות על הצורך ההולך וגדל ברשת עמדות טעינה ציבורית אמינה. הציבור שנשאר עם רכב בנזין מוצא את עצמו עומד מול משאבת הדלק וצופה במספרים רצים מעלה במהירות מסחררת, מצב הגורם לרבים עצירה מוקדמת של משאבת הדלק וצמצום בנסיעות לא הכרחיות.

פער של עד 5000 שקלים בשנה

מה אם הייתם יכולים לחסוך לחופשה משפחתית קצרה רק על ידי טעינת רכב חשמלי במקום תדלוק רכב בנזין? וזאת עוד לפני הפערים בעלויות של אגרת הרישוי, עלויות הטיפולים המופחתות והביטוח המוזל. ניצול מושכל של החשמל הביתי הזול, יחד עם שימוש בעמדת טעינה ציבורית ומהירה יתנו לנהג הרכב החשמלי את השימושיות וחופש התנועה שהוא רגיל אליו מרכב בנזין אך בעלות מופחתת באופן משמעותי. בנוסף לכך, עמדות הטעינה המהירות ברשת של סונול EVI מאפשרות זמני טעינה קצרים ביותר (דיסקליימר: מהירות הטעינה עלולה להיות מוגבלת ע"י מערכת הטעינה של הרכב).

קחו 2000 שקלים במזומן

תחשבו מה תוכלו לעשות עם חיסכון של 2000 שקלים. עבור משקי בית רבים מדובר בהבדל בין לא לגמור את החודש לבין לחיות בנוח. עכשיו בואו נשווה בין שני דגמים נפוצים של רכבי פנאי רבי -מכר בישראל: BYD אטו 3 החשמלית לבין סקודה קאמיק. הוצאות הטעינה הציבורית (היקרה ביותר והמהירה ביותר) השנתיות של ה-BYD החשמלית יגיעו ל5,680 שקלים בעוד שעלות הדלק לסקודה קאמיק (מנוע 1.0ל' טורבו) תגיע ל-8,232 שקלים. פער עצום. לא חבל לכם על הכסף?

גלו כמה כסף חוסכים בעלי הרכב החשמלי

התחשיב שלנו מבוסס על שלוש השנים הראשונות של השימוש ברכב ובהנחת נסועה של 20,000 קילומטרים בשנה. החישובים נעשו לפי עלויות של קוט"ש חשמל ביתי של 60 אג' והעלות של טעינה בעמדת DC מהירה היא 2.0 שקלים. 

להלן התוצאות

שלא במפתיע הטעינה הביתית תהיה הזולה ביותר, בעוד ש-100% טעינה ציבורית מהירה תהיה היקרה ביותר (אך קצרה בזמן). למרות זאת, ראו בטבלאות בהמשך את הפערים מול רכבי בנזין מקבילים.

טווח WLTP

חישוב לפי 2.0 שקלים לקוט"ש בעמדת DC

חישוב לפי 20,000 ק"מ שנתיים

חישוב טעינה ביתית לפי 60 אג' לקוט"ש

טבלת עלויות רכישת בנזין וסולר לדגמי רכב נפוצים בישראל:

חישוב לפי עלות בנזין 6.86 שקלים

חישוב עלות סולר לפי 10 שקלים לליטר

נסועה שנתית 20 אלף ק"מ

נתוני צריכת דלק WLTP

*החלק היחסי של השימוש בחשמל ברכב פלאג-אין היברידי תלוי במשתמש. 

ראש בראש

אם נשווה דגמים חשמליים ובנזין דומים, פערי האחזקה – על פני שנה – הופכים לניכרים לעין (לפי הנתון של 20% טעינה ציבורית ו-80% טעינה ביתית). נהג רכב חשמלי שינצל אך ורק את עמדת הטעינה לרכב חשמלי הביתית שלו, יוכל לחסוך אפילו יותר.

  • עלות סולר לפי 10 ₪ לליטר

יצאנו לפגוש את הלקוחות של סונול EVI, החברה שמובילה את פריסת עמדות הטעינה הציבוריות בישראל, כדי לשמוע מפיהם את השורה התחתונה.

יאן וולוסוף מאשדוד, נוהג 500 ק"מ ביום על סרס 3 מעיד כי במהלך חודש אוגוסט טען את רכבו 1502 קוט"ש בעמדות טעינה מהירות הנמצאות בדרכו.

לפני ה-SERES 3 החשמלית בה הוא נוהג כעת, יאן נהג ביונדאי איוניק הייבריד. רכב בנזין היברידי המוכר בזכות צריכת הדלק החסכונית שלו – 20 ק"מ לליטר – לאחר המעבר מרכב היברידי לרכב 100% חשמלי עם טעינה בעמדות הציבוריות של סונול EVI, יאן מספר שהוא חוסך כ-1,000 שקלים בחודש.

יוסי גימבורג – מראשון לציון, מחזיק שני רכבים חשמליים: ג'ילי ו-טסלה 3. הקו היומי של יוסי על הטסלה כולל כשעה וחצי מביתו במרכז לעבודה באיזור שפרעם. בהחלט קו קשוח. אשתו הנוהגת בג'ילי עברה אליה מקיה פיקנטו. חשבון הדלק החודשי שלה ירד מ-1,300 שקלים לפיקנטו לכ-300 שקלים לג'ילי בעוד שהחשבון החודשי של טעינת הטסלה של יוסי הוא כ-1200 שקלים. החשמל לטסלה מגיע מעמדת טעינה AC הנמצאת קרוב לבית שלו – בה הוא טוען בכל יום בתעריף הזול. החסכון החודשי למשק הבית מוערך בכ-3000 שקלים. מרשים!

אוהד גנור – נוסע המון מהבית בעמק הירדן לפרויקטים של אנרגיה מתחדשת ברחבי הארץ. 70,000 קילומטרים בשנה זה לא משהו שזר לו. כרגע הוא נוהג ב-BYD אטו 3 אותה הוא טוען בעמדת AC ציבורית הקרובה לביתו. לדבריו הוא מגיע לעמדות DC רק במקרי חירום או בנסיעה ליעדים מרוחקים. אוהד ירד מקיה סלטוס (רכב פנאי בממדים דומים ל-BYD) אותה תידלק במעל 2,000 שקלים מדי חודש. להערכתו הוא חוסך יותר מ-1,000 שקלים בחודש ומתכוון לחסוך עוד יותר לאחר שיתקין עמדת טעינה ביתית.

אז מה למדנו מהעדויות של המטעינים הכבדים של הרכב החשמלי? 

ראשית, החיסכון בטעינה חשמלית הוא משמעותי ומגיע לאלפי עד עשרות אלפי שקלים בשנה. גם אם רוב הטעינה נעשית בעמדת DC "יקרה" אך מהירה – ניתן להפחית את העלות החודשית בשיעור של ארבע ספרות, גם ביחס לרכב היברידי הנחשב לחסכוני במיוחד. המסקנה השלישית היא שהמפתח לחסכון אמיתי הוא טעינה בעמדות AC שבהן העלות נמוכה עוד יותר. לחסכון הזה הוסיפו גם את עלות הרישוי השנתית מופחתת מאד ועלויות טיפולים כמעט זניחות ותוכלו להשאיר הרבה יותר לתקציב של משק הבית שלכם – מבלי להתפשר על הנסיעות.

בודק...