מה צריך להיות לי בבית?
התשתית הביתית משפיעה ישירות על הסוג והעוצמה של עמדת הטעינה בה תוכלו להשתמש. אבל קודם, צריכים להתקיים כמה תנאים מצטברים. למשל, בלוח החשמל צריך שיהיה מקום להוסיף מפסק ייעודי וממסר פחת (המגן מהתחשמלות) לטעינה. במקרים של בתים ישנים או דירות קטנות צריכת הזרם של טעינת הרכב עשויה לעלות על זו של הדירה כולה. אם הדירה או הבית כבר על הקצה העליון של צריכת החשמל ייתכן ויהיה עליכם לבקש מחברת החשמל שתגדיל את החיבור או לטפל בתשתית עצמה, ולזה יש לא רק עלויות משמעותיות אלא גם זמני המתנה ממושכים. בכל מקרה, בכל ההחלטות הנ"ל אתם לא לבד
זו הסיבה לבחור במטען איכותי ובמתקינים מקצועיים ומיומנים. אחת החברות המוביל בתחום, סונול EVI, תשלח חשמלאי מטעם החברה. תפקידו לבחון את המצב הקיים ועל פיו יישק דבר. הוא הגורם המקצועי שתפקידו לדאוג שאתם תקבלו את העמדה היעילה והבטוחה ביותר, וכזו שלא תגרום לכם לכבות מזגנים או תנורי אפיה בכל פעם שהרכב יחובר לטעינה.
חכו, יש עוד! למשל איפה פיזית תמוקם עמדת הטעינה? ככל שהיא תהיה קרובה יותר ללוח החשמל, החיבור שלה יהיה פשוט וזול יותר. מיקום מרוחק עשוי לחייב הרמה של מרצפות כדי להעביר את קווי החשמל. כדאי שמיקום העמדה יגן עליה ממזג האוויר, בין אם משמש ישירה או מגשם וברד. העמדות רובן ככולן מוגנות ברמה טובה אבל לאורך זמן עדיף כי יהיו מותקנות במיקום מוגן.
המלצה נוספת היא לבחור בעמדת טעינה הכוללת כבל טעינה משלה. כך שבסוף היום כשאתם מגיעים עייפים מהעבודה, לא צריך לרוקן חצי מהבגאז' כדי לשלוף מהעומק את הכבל המסורבל. אלא לצאת, לחבר וזהו. זו בדיוק הסיבה שבעטיה כדאי ללכת רק על חברה גדולה, בעלת היצע נרחב של עמדות טעינה. בסונול EVI למשל, תמצאו כמה סוגי עמדות, בספקים שונים וממיטב היצרנים בעולם.
אם אתם גרים בבית משותף, והדירה נמצאת בקומה גבוהה, אתם נדרשים להתחבר ללוח החשמל המשותף של הבניין כולו ולשם כך זקוקים לאישור של ועד הבית, וכמובן כדאי לוודא שיש מספיק "מיץ" חשמל בבניין כדי לספק את הצריכה של הטעינה. במקרה הזה גם יהיה עליכם להתקין עמדת טעינה עם מונה חשמל מובנה או מונה חשמל בנפרד, כדי לשלם על החלק היחסי של טעינת הרכב החשמלי מסך תשלומי החשמל של הבניין. כאשר העומסים עולים חשוב לבחור בעמדת טעינה מנוהלת. עמדה כזו, חכמה, מסוגלת לפזר את העומס על פני עמדות הטעינה כדי לשמור על הבניין מעומסים. על השאלות האלה יענה נציג מקצועי, כמוהו תמצאו בחברות גדולות ורציניות כמו סונול EVI המספקת עמדות טעינה לרכב חשמלי.
איזו עמדה מתאימה לי?
בואו נתחיל עם זה שטעינה משקע חשמל ביתי רגיל אפשרית. רוב המכוניות החשמליות מגיעות כבר עם כבל טעינה ייעודי שניתן לחבר לשקע. בחלק מהכבלים אף קיים בורר זרם המגדיר את עוצמת זרם החשמל ומאפשר לבחור כמה זרם הוא יצרוך. החיסרון העיקרי הוא שזו הטעינה האיטית ביותר שיש. כמה איטית? 20 שעות ואף יותר למכוניות חשמליות בעלות סוללות גדולות של 50 קוט"ש ומעלה. בנוסף, ללא בדיקה של חשמלאי ייתכן והעומס על החשמל הביתי יהיה גדול מדי וזה "יפיל" את החשמל וישאיר אתכם בחושך או יכבה את המחשב מבלי שהספקתם לשמור את העבודה.
עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי פותרת את הבעיה הזו על ידי ניצול חכם יותר של המשאבים שיש בבית. משאבים שאותם כדאי שתכירו לפני הבחירה בעמדת טעינה. למשל: האם החשמל בבית הוא חד פאזי או תלת פאזי. 16 אמפר או 32 אמפר. כל נתון כזה הוא קריטי לבחירת עמדת הטעינה. למשל, עמדה של 7.4 או 22 קילוואט – משמעות הפער בין עמדות הטעינה האלה הוא זמן טעינה קצר יותר, שליש מהזמן בעמדת טעינה של 22 קילוואט. אבל לא תוכלו להתקין עמדה כזו ללא חיבור תלת-פאזי של 32 אמפר. אגב, לעמדה כזו של 22 קילוואט יש צריכה בשיא הטעינה שהיא גדולה יותר משל דירה ממוצעת. זה מכשיר שדרכו זורמת המון אנרגיה ואסור לעגל פינות. חייבים לבחור ביצרן מוכר, העומד בכל התקנים ועם התקנה של מעסיק עם מתקינים מורשים שמגובה על ידי יבואן רציני.
כמו כן, תחשבו על האפשרות למנוע גישה לעמדה למי שלא מורשה לטעון בה. אפשר להגביל גישה על ידי מיקום של עמדת הטעינה, או/גם על ידי אמצעי זיהוי שונים כמו צ'יפ או כרטיס חכם (RFID), אפליקציה בסמארטפון השולטת על המטען ואפילו נעילה פיזית. מערכת זיהוי תתחיל את הזרמת החשמל רק לגורם מורשה.
איזה מטען יתאים לרכב החשמלי שלי?
אם הרכב שלכם הוא פלאג-אין היבריד, המשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה בעלת יכולת טעינה מהרשת, אין לכם צורך בעמדת טעינה חזקה מאד. הסוללה של הפלאג-אין (מוכר גם כ-PHEV) קטנה הרבה יותר מזו של רכב חשמלי-מלא. כ-13 קוט"ש מול 70 קוט"ש (קילו-וואט-שעה הוא נתון קיבולת לסוללות) ויכול מאד להיות שעמדת טעינה של 7.4 קילוואט מספיקה. במקרה כזה עמדת טעינה, למשל EOmini חד-פאזית עם הספק של 7.4 קילוואט תעשה את העבודה.
אבל, אם יש תוכניות לעבור לרכב חשמלי מלא (אפילו בהיבט של שדרוג הנכס), מומלץ לבחור בעמדת 22 קילוואט, עם כל מה שצריך ברמת התשתיות, כדי שבעתיד לא תצטרכו להתעסק עם זה.
במקרה כזה כדאי לבחור בעמדה EOMINI תלת-פאזית המספקת 22 קילוואט. זאת בהנחה שיש לכם תשתית תלת פאזית. בנוסף, אם אתם גרים בדירה בבית משותף, ייתכן שעמדה כמו WALLBOX3ph תתאים יותר מכיוון שהיא גם מנוהלת ויהיה אפשר בעזרתה להפחית את העומס על תשתית החשמל של הבניין.
כך או אחרת, מה שקובע כמה "מיץ" העמדה תספק זו מערכת ניהול החשמל של הרכב עצמו, וייתכן שגם עמדה של 22 קילוואט לבסוף תספק רק את ה-6.6 קילוואט שהרכב מסוגל ללגום.
מה צריך שיהיה לי בבית?
התשתית הביתית משפיעה ישירות על סוג ועוצמת עמדת הטעינה בה תוכלו להשתמש. לכן, צריכים להתקיים מספר תנאים מקדימים:
- מקום להוסיף מפסק ייעודי וממסר פחת (המגן מהתחשמלות) לטעינה בלוח החשמל.
- בחינת הספק החשמל שיספק את הצריכה לטעינת הרכב החשמלי והגדלת החיבור במידת הצורך.
- בדיקה האם קיים בבית חיבור תלת-פאזי/חד-פאזי.
- מיקום הלוח ומיקום העמדה ישפיעו על תוואי ההולכה (כבל החשמל המוביל) שייתכן ויחייבו הרמה של מרצפות וכדומה.
- במידה ואתם גרים בבית משותף התקנת עמדה עלולה להיות מורכבת יותר:
- במרבית המקרים צריכים להתחבר ללוח החשמל המשותף של הבניין ולכך אתם צריכים אישור של ועד הבית.
- במקרה הזה יהיה עליכם להתקין עמדת טעינה עם מונה חשמל (קוט"ש) מובנה או שעון חשמל בנפרד, כדי לשלם על הצריכה היחסית.
- בבניין משותף יש צורך בעמדה מנוהלת (חכמה) שתאפשר ניהול עומסים והתחברות למערכת כאשר שכנים נוספים יתקינו עמדות טעינה.
בבניין משותף יש צורך בעמדה מנוהלת (חכמה) שתאפשר ניהול עומסים והתחברות למערכת כאשר שכנים נוספים יתקינו עמדות טעינה.
בשורה התחתונה
עוד בשלב חקר השוק ועוד לפני שאתם לוחצים על כפתור "אשר הזמנה" באתר אונליין לרכב החשמלי, עשו לעצמכם טובה והזמינו חשמלאי שייתן לכם תמונת מצב אמיתית של מה שקורה מבחינת תשתית החשמל בביתכם. כדאי מאוד שזה יהיה חשמלאי שמכיר והתקין בעבר עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי. כך, ברגע שתזמינו את המכונית החשמלית ויגיע הזמן לבחור איזו עמדה לצוות לה – תדעו בדיוק מה לבקש.