טעויות נפוצות בבחירת מטען ביתי לרכב חשמלי

הורדת כבר
את אפליקציית הטעינה?

ישנם סוגים רבים של עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי. זה לא רק העיצוב או המראה שלהן ששונה אלא גם החיבור לחשמל הביתי עם השפעה מכרעת על מהירות הטעינה והבטיחות. כך תדעו לבחור נכון את עמדת הטעינה בבית שלכם

מזל טוב. החלטתם להצטרף למהפכה החשמלית ולרכוש רכב חשמלי חדש. החלטה שאינה מובנת מאליה, ותגרום לשינוי לא רק אצלכם, אלא גם בחברה הישראלית כולה. המעבר לתחבורה ירוקה וסביבתית, הכרחית כדי לשפר את איכות האוויר בישראל כשעל הדרך כולנו נהנים מעלויות שוטפות נמוכות בהרבה ביחס למכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית. חישוב לא מאד מסובך מגלה כי על פני שלוש שנות הבעלות הראשונות (לרוב אורך האחריות של המכוניות) החסכון יכול לנוע בין 8,000-10,000 שקלים מדי חודש. החסכון נובע מהפער בין עלות הדלקים שהתייקרו לעלות החשמל, עלויות ביטוח מופחתות במקרים רבים, אגרות רישוי זולות ועלויות טיפולים נמוכות מאד או אפילו "0" מוחלט במקרים של יבואנים מסוימים הנותנים גם טיפולים בחינם בשנים הראשונות.

חלק מיבואני הרכב אף מספקים, כחלק מהעסקה, עמדת טעינה ביתית בשווי של כמה אלפי שקלים. בהחלט צ'ופר מבורך ששווה לא מעט כסף. אבל…צריך לדעת לבחור נכון ובעיקר בחכמה.

ברוכים הבאים לעולם החשמלי

תשכחו מכוחות סוס, צריכת דלק ופליטת CO2. הכירו זרם – שנמדד באמפר, מתח – שנמדד בוולט ואת החיבור ביניהם שיוצר הספק ונמדד ב-קילווואט. זו השפה החדשה שכבעלים של רכב חשמלי, בעתיד או בהווה, אתם חייבים להכיר כדי שלא לטעות. קיבולת הסוללה נמדדת בקילוואט לשעה (או קווט"ש).

עתה עצה קטנה. כדי שרכב חשמלי יהיה הכי שימושי שאפשר וכדי שאתם תפיקו ממנו את המקסימום, מומלץ שתהיה לכם עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי בראש ובראשונה, מכיוון שהחשמל הביתי הוא עדיין הכי זול שיש (בעלות של כ-חצי שקל לקילו-וואט-שעה).

בנוסף, ללא עמדת טעינה ביתית תהיו תלויים בעמדות הטעינה הציבוריות הפרוסות ברחבי הערים או במרכזי תעסוקה ומסחר. חשוב לדעת – אמנם התשתית מתפתחת, אבל ייקח זמן עד שיהיו עמדות טעינה ציבוריות מהירות בפריסה רבה וצפופה. בואו נאמר משהו כמו 20 דקות נהיגה בין עמדת DC אחת לשנייה – זה החזון שחברות מובילות כמו סונול EVI מכוונות אליו.

מה צריך להיות לי בבית?

התשתית הביתית משפיעה ישירות על הסוג והעוצמה של עמדת הטעינה בה תוכלו להשתמש. אבל קודם, צריכים להתקיים כמה תנאים מצטברים. למשל, בלוח החשמל צריך שיהיה מקום להוסיף מפסק ייעודי וממסר פחת (המגן מהתחשמלות) לטעינה. במקרים של בתים ישנים או דירות קטנות צריכת הזרם של טעינת הרכב עשויה לעלות על זו של הדירה כולה. אם הדירה או הבית כבר על הקצה העליון של צריכת החשמל ייתכן ויהיה עליכם לבקש מחברת החשמל שתגדיל את החיבור או לטפל בתשתית עצמה, ולזה יש לא רק עלויות משמעותיות אלא גם זמני המתנה ממושכים. בכל מקרה, בכל ההחלטות הנ"ל אתם לא לבד

זו הסיבה לבחור במטען איכותי ובמתקינים מקצועיים ומיומנים. אחת החברות המוביל בתחום, סונול EVI, תשלח חשמלאי מטעם החברה. תפקידו לבחון את המצב הקיים ועל פיו יישק דבר. הוא הגורם המקצועי שתפקידו לדאוג שאתם תקבלו את העמדה היעילה והבטוחה ביותר, וכזו שלא תגרום לכם לכבות מזגנים או תנורי אפיה בכל פעם שהרכב יחובר לטעינה.

חכו, יש עוד! למשל איפה פיזית תמוקם עמדת הטעינה? ככל שהיא תהיה קרובה יותר ללוח החשמל, החיבור שלה יהיה פשוט וזול יותר. מיקום מרוחק עשוי לחייב הרמה של מרצפות כדי להעביר את קווי החשמל. כדאי שמיקום העמדה יגן עליה ממזג האוויר, בין אם משמש ישירה או מגשם וברד. העמדות רובן ככולן מוגנות ברמה טובה אבל לאורך זמן עדיף כי יהיו מותקנות במיקום מוגן.

המלצה נוספת היא לבחור בעמדת טעינה הכוללת כבל טעינה משלה. כך שבסוף היום כשאתם מגיעים עייפים מהעבודה, לא צריך לרוקן חצי מהבגאז' כדי לשלוף מהעומק את הכבל המסורבל. אלא לצאת, לחבר וזהו. זו בדיוק הסיבה שבעטיה כדאי ללכת רק על חברה גדולה, בעלת היצע נרחב של עמדות טעינה. בסונול EVI למשל, תמצאו כמה סוגי עמדות, בספקים שונים וממיטב היצרנים בעולם.

אם אתם גרים בבית משותף, והדירה נמצאת בקומה גבוהה, אתם נדרשים להתחבר ללוח החשמל המשותף של הבניין כולו ולשם כך זקוקים לאישור של ועד הבית, וכמובן כדאי לוודא שיש מספיק "מיץ" חשמל בבניין כדי לספק את הצריכה של הטעינה. במקרה הזה גם יהיה עליכם להתקין עמדת טעינה עם מונה חשמל מובנה או מונה חשמל בנפרד, כדי לשלם על החלק היחסי של טעינת הרכב החשמלי מסך תשלומי החשמל של הבניין. כאשר העומסים עולים חשוב לבחור בעמדת טעינה מנוהלת. עמדה כזו, חכמה, מסוגלת לפזר את העומס על פני עמדות הטעינה כדי לשמור על הבניין מעומסים. על השאלות האלה יענה נציג מקצועי, כמוהו תמצאו בחברות גדולות ורציניות כמו סונול EVI המספקת עמדות טעינה לרכב חשמלי.

איזו עמדה מתאימה לי?

בואו נתחיל עם זה שטעינה משקע חשמל ביתי רגיל אפשרית. רוב המכוניות החשמליות מגיעות כבר עם כבל טעינה ייעודי שניתן לחבר לשקע. בחלק מהכבלים אף קיים בורר זרם המגדיר את עוצמת זרם החשמל ומאפשר לבחור כמה זרם הוא יצרוך. החיסרון העיקרי הוא שזו הטעינה האיטית ביותר שיש. כמה איטית? 20 שעות ואף יותר למכוניות חשמליות בעלות סוללות גדולות של 50 קוט"ש ומעלה. בנוסף, ללא בדיקה של חשמלאי ייתכן והעומס על החשמל הביתי יהיה גדול מדי וזה "יפיל" את החשמל וישאיר אתכם בחושך או יכבה את המחשב מבלי שהספקתם לשמור את העבודה.

עמדת טעינה ביתית לרכב חשמלי פותרת את הבעיה הזו על ידי ניצול חכם יותר של המשאבים שיש בבית. משאבים שאותם כדאי שתכירו לפני הבחירה בעמדת טעינה. למשל: האם החשמל בבית הוא חד פאזי או תלת פאזי. 16 אמפר או 32 אמפר. כל נתון כזה הוא קריטי לבחירת עמדת הטעינה. למשל, עמדה של 7.4 או 22 קילוואט – משמעות הפער בין עמדות הטעינה האלה הוא זמן טעינה קצר יותר, שליש מהזמן בעמדת טעינה של 22 קילוואט. אבל לא תוכלו להתקין עמדה כזו ללא חיבור תלת-פאזי של 32 אמפר. אגב, לעמדה כזו של 22 קילוואט יש צריכה בשיא הטעינה שהיא גדולה יותר משל דירה ממוצעת. זה מכשיר שדרכו זורמת המון אנרגיה ואסור לעגל פינות. חייבים לבחור ביצרן מוכר, העומד בכל התקנים ועם התקנה של מעסיק עם מתקינים מורשים שמגובה על ידי יבואן רציני.

כמו כן, תחשבו על האפשרות למנוע גישה לעמדה למי שלא מורשה לטעון בה. אפשר להגביל גישה על ידי מיקום של עמדת הטעינה, או/גם על ידי אמצעי זיהוי שונים כמו צ'יפ או כרטיס חכם (RFID), אפליקציה בסמארטפון השולטת על המטען ואפילו נעילה פיזית. מערכת זיהוי תתחיל את הזרמת החשמל רק לגורם מורשה.

איזה מטען יתאים לרכב החשמלי שלי?

אם הרכב שלכם הוא פלאג-אין היבריד, המשלב מנוע בנזין עם מנוע חשמלי וסוללה בעלת יכולת טעינה מהרשת, אין לכם צורך בעמדת טעינה חזקה מאד. הסוללה של הפלאג-אין (מוכר גם כ-PHEV) קטנה הרבה יותר מזו של רכב חשמלי-מלא. כ-13 קוט"ש מול 70 קוט"ש (קילו-וואט-שעה הוא נתון קיבולת לסוללות) ויכול מאד להיות שעמדת טעינה של 7.4 קילוואט מספיקה. במקרה כזה עמדת טעינה, למשל EOmini חד-פאזית עם הספק של 7.4 קילוואט תעשה את העבודה.

אבל, אם יש תוכניות לעבור לרכב חשמלי מלא (אפילו בהיבט של שדרוג הנכס), מומלץ לבחור בעמדת 22 קילוואט, עם כל מה שצריך ברמת התשתיות, כדי שבעתיד לא תצטרכו להתעסק עם זה.

במקרה כזה כדאי לבחור בעמדה EOMINI תלת-פאזית המספקת 22 קילוואט. זאת בהנחה שיש לכם תשתית תלת פאזית. בנוסף, אם אתם גרים בדירה בבית משותף, ייתכן שעמדה כמו WALLBOX3ph תתאים יותר מכיוון שהיא גם מנוהלת ויהיה אפשר בעזרתה להפחית את העומס על תשתית החשמל של הבניין.

כך או אחרת, מה שקובע כמה "מיץ" העמדה תספק זו מערכת ניהול החשמל של הרכב עצמו, וייתכן שגם עמדה של 22 קילוואט לבסוף תספק רק את ה-6.6 קילוואט שהרכב מסוגל ללגום.

מה צריך שיהיה לי בבית?

התשתית הביתית משפיעה ישירות על סוג ועוצמת עמדת הטעינה בה תוכלו להשתמש. לכן, צריכים להתקיים מספר תנאים מקדימים:

  • מקום להוסיף מפסק ייעודי וממסר פחת (המגן מהתחשמלות) לטעינה בלוח החשמל.
  • בחינת הספק החשמל שיספק את הצריכה לטעינת הרכב החשמלי והגדלת החיבור במידת הצורך.
  • בדיקה האם קיים בבית חיבור תלת-פאזי/חד-פאזי.
  • מיקום הלוח ומיקום העמדה ישפיעו על תוואי ההולכה (כבל החשמל המוביל) שייתכן ויחייבו הרמה של מרצפות וכדומה.
  • במידה ואתם גרים בבית משותף התקנת עמדה עלולה להיות מורכבת יותר:
    • במרבית המקרים צריכים להתחבר ללוח החשמל המשותף של הבניין ולכך אתם צריכים אישור של ועד הבית.
    • במקרה הזה יהיה עליכם להתקין עמדת טעינה עם מונה חשמל (קוט"ש) מובנה או שעון חשמל בנפרד, כדי לשלם על הצריכה היחסית.
    • בבניין משותף יש צורך בעמדה מנוהלת (חכמה) שתאפשר ניהול עומסים והתחברות למערכת כאשר שכנים נוספים יתקינו עמדות טעינה.

בבניין משותף יש צורך בעמדה מנוהלת (חכמה) שתאפשר ניהול עומסים והתחברות למערכת כאשר שכנים נוספים יתקינו עמדות טעינה.

בשורה התחתונה

עוד בשלב חקר השוק ועוד לפני שאתם לוחצים על כפתור "אשר הזמנה" באתר אונליין לרכב החשמלי, עשו לעצמכם טובה והזמינו חשמלאי שייתן לכם תמונת מצב אמיתית של מה שקורה מבחינת תשתית החשמל בביתכם. כדאי מאוד שזה יהיה חשמלאי שמכיר והתקין בעבר עמדות טעינה ביתיות לרכב חשמלי. כך, ברגע שתזמינו את המכונית החשמלית ויגיע הזמן לבחור איזו עמדה לצוות לה – תדעו בדיוק מה לבקש.

מכוניות חשמליות ועמדות טעינה ביתיות מתאימות

יצרן דגם פאזה הספק (KW) ניהול חכם למי מתאימה
EO Charging EO mini חד פאזי 7.3 לא בית פרטי
EO Charging EO besic תלת פאזי 22 לא בית פרטי
Kohns Wallbox 1ph חד פאזי 7.3 כן בית פרטי+בניין משותף
Kohns Wallbox 3ph תלת פאזי 22 כן בית פרטי+בניין משותף
EVMETER Bee Meter AMIT תלת פאזי 22 כן בית פרטי+בניין משותף

מספרים עלינו בתקשורת

img

"גם בזמנים קשים": בשוק הרכב החשמלי דורשים השקעה בתשתיות טעינה

img

סקירה: חווית שירות הלקוחות של 4 חברות טעינה לרכב חשמלי

img

לטעון חכם: המדריך המלא להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית

img

פאנל הטעינה החשמלית מטענים במקום למלא דלק

img

המדינה לא מעודדת את המעבר לרכב חשמלי

img

בשורה משמחת לבעלי הרכבים החשמליים: כך תוכלו להטעין בקלות

img

טעינה ירוקה: נחנך מערך הטעינה החשמלית לרכבים בירושלים

img

הקרב על החשמל: "עד שנת 2023 נהגים על רכב חשמלי לא יצטרכו לתכנן נסיעה"

img

אחרי שיאי המכירות: איפה יטענו בפסח נהגי החשמליות?

img

טסלה מודל 3 מעתה גם בליסינג ולהשכרה יומית

img

סוף עידן: תגידו שלום לתחנות דלק

img

המהפכה החשמלית בארץ בהחלט מעלה הילוך????

אתם חייבים לקרוא מה היה לרז שגיא, המנכ"ל שלנו, להגיד בנושא בכתבה שפורסמה בע

img

אלקטריק ניוז: קראו מה יש למנכ"ל שלנו רז שגיא לחדש לכם על טעינה חשמלית בבית ובעבודה ⚡

הראיון המלא ממגזין 'רכב ידיעות'

img

מגזין הרכב הדיגיטלי 'מלכת הכביש' בחן את חווית שירות הלקוחות של 4 חברות הטעינה המובילות לרכב חשמלי בי

על פי בדיקה השוואתית של מגזין הרכב הדיגיטלי 'מלכת הכביש' סונול EVI במקום ה-1 בשי

img

גם כשגשום וקר בחוץ אנו בחברת סונול EVI ממשיכים בכל המרץ בהרחבת רשת הטעינה

והפעם- עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי בתחנת דלק סונול "אילוש" בהרצליה. &n

img

סונול EVI – כתבו עלינו באוטו mako

img

סונול EVI התקינה עשרות עמדות טעינה לרכב חשמלי בקניוני עזריאלי

img

סונול EVI – כתבו עלינו ב-Sport5

טעינת רכב ב-20 דקות: סונול EVI חונכת עמדות לרכב חשמלי בעזריאלי לחצו כאן לקריאת ה

img

סונול EVI הגיעה להטעין לכם רכבים חשמליים בקניוני עזריאלי

מהיום, תוכלו להטעין את הרכב החשמלי שלכם בקלות ובמהירות, הודות לרשת הטעינה הציבור

img

רשות המסים: יופחת מס הקנייה על מוניות חשמליות

מידע נוסף >

דברו איתנו

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


    0
      בודק...