Skip to main content

ארגונים גדולים מסייעים להחדרת המכונית החשמלית לשוק

לאחרונה הודיעה חברת Amazon, חברת הקמעונאות האינטרנטית הגדולה בעולם, על כוונתה לבנות צי של מכוניות חשמליות עד השנה 2030. זהו אינו עוד צי, כי אם צי מתוכנן של 100,000 רכבים חשמליים האמור לבצע את כל השילוחים של החברה ברחבי העולם. בכדי לשים את המספרים בפרופורציה, נציין שכיום Fedex ו- UPS, שתיים מחברות השילוח הגדולות בעולם, משתמשות בכ-85,000 ו-125,000 רכבים ממונעים בהתאמה בכדי לספק את דרישות לקוחותיהם מסביב לעולם.
חברת Amazon אינה לבד בטרנד העולמי שבו פועלת סונול EVI, טרנד שאמור להוזיל את עלויות אחזקת הרכב ולצמצם משמעותית את פליטת גזי החממה המזהמים. בלונדון, חברת שיתוף ההיסעים UBER, מתכננת לעבור לתחבורה חשמלית במאה אחוזים עד שנת 2025. בסין, חברות אוטובוסים מפעילות כבר למעלה מ-400,000 אוטובוסים חשמליים. ניתן לציין אפילו את שירותי הדואר של ארה"ב, ה-US Postal Service שמתעתדים להמיר את צי המכוניות שלהם לחשמלי לחלוטין בשנים הקרובות, צי המונה קרוב ל-200,000 רכבים. ניתן גם לראות דוגמאות של ציי רכב קטנים יותר המתכננים לעבור את המהפכה. חברת הכיבוי וההצלה הסקוטית, למשל, אמורה להחליף את כל הרכבים שלה לממונעים חשמלית כחלק מיוזמה ממשלתית כוללת.

מכונית חשמלית

איך זה יעזור לחדירה לשוק?

ראשית, עלות הייצור של מכונית חשמלית עדיין גבוהה מעלות הייצור של רכבי בנזין. ההנחה הרווחת היא שכאשר הארגונים הגדולים יצטרפו באופן רשמי למהפכה, המוצר יהיה זול ונגיש יותר לצרכן הפרטי. חסם נוסף למעבר לרכב חשמלי הוא התלות באמצעי טעינה. כיום, מטענים ציבוריים כמעט אינם קיימים ומטענים ביתיים פרטיים עולים עד אלפי דולרים. כח קניה כה מאסיבי של מאות אלפי מכוניות אמור להוזיל עלויות ייצור ולהוריד את מחיר המטען הפרטי באופן דראסטי. יתרה מזאת, חלק מן החברות המדוברות כבר הביעו נכונות לשתף את המטענים עם הציבור הרחב במהלך שעות היום, כאשר בשעות הלילה השימוש יהיה בבלעדיות החברות עצמן.
היבט נוסף שראוי לציון הוא עצם נוכחותם של מאות אלפי ואף מיליוני רכבים חשמליים במרחב הציבורי. ייתכן ועובדה זו תהווה זרז הנחוץ בכדי לחדור לתודעת הציבור.

מה המצב בישראל?

ישראל נחשבת לאומת "סטארט אפ" טכנולוגית וכתוצאה מכך היא מהווה בית שני להמון חברות בין לאומיות גדולות כגון מיקרוסופט, פייסבוק, גוגל ואחרות. נתון זה, בשילוב עם העובדה שבישראל למעלה ממחצית מהמכוניות החדשות נקנות עבור חברות ליסינג, גורמים לכך שלציי הרכב של החברות יש כח קנייה משמעותי. ניתן לראות כבר כיום בחברות עצמן את עידוד העובדים למעבר לרכב חשמלי על ידי הטבות הניתנות מהחברה, בנוסף להטבות הרגולטוריות הניתנות מהמדינה ומוזילות את מחיר הרכבים החשמליים בעד כ-20 אחוזים. ניתן לציין אף את חברת מיקרוסופט בישראל, המציעה תנאים אטרקטיביים לאחזקת רכב חשמלי מלא, Renault Zoe, לרווחת עובדיה בתל אביב.
אמנם ישראל נמצאת עדיין בפיגור ביחס לעולם המערבי, אך בעזרת עידוד רגולטורי ותקציבי סיוע ממשלתיים בצורת מכרזים להקמת עמדות טעינה ציבוריות – מכרזים שבהם סונול EVI זכתה בנתח נכבד- שואף משרד האנרגיה לכך שבשנת 2025 כ-30 אחוזים מכלל הרכבים החדשים יהיו חשמליים לחלוטין.