פאנל הטעינה החשמלית מטענים במקום למלא דלק
את אפליקציית הטעינה?
למעלה ממאה אלף מכוניות חשמליות כבר נעות על כבישי ישראל, ונשענות בין היתר על פריסה של אלפי עמדות טעינה במרחב הציבורי. כינסנו את בכירי הענף לדיון על אתגרי מהפכת החשמל
לפני שנתיים בלבד, עמד נתח השוק של המכוניות החשמליות על 10% בלבד מכלי הרכב החדשים שנמכרו בישראל. מדובר בשיפור עצום לעומת הנתון שנרשם שנתיים קודם לכן, ועמד על שברירי אחוז בלבד. והשנה? מאז תחילת 2024, אחד מכל ארבעה רכבים חדשים שעולים על הכביש, מצויד בהנעה חשמלית מלאה.
ולמרות שמרבית הצרכנים טוענים את הרכב החשמלי בחניה הביתית או במקום העבודה, רבים משתמשים ברשת הטעינה הציבורית לטובת נסיעות ארוכות יותר, או במקרים שבהם לא ניתן להתקין עמדת טעינה ביתית.
כינסנו לאולפן את בכירי הענף לדיון שעסק באתגרי הטעינה הציבורית, היעדים השאפתניים וההישגים שכבר נרשמו. בדיון השתתפו אודי אליהו, מנכ"ל אפקון תחבורה חשמלית; יובל אלעזר, מנכ"ל סונול EVI; עופר שוורץ, מנהל מחלקת טעינת רכבים חשמליים ב-ABB ישראל; שרגא כץ, מנכ"ל EV EDGE; ויונתן אלון, מנכ"ל פנגו:
צפייה בתוכן מטענים במקום תחנות דלק: בדרך לעולם של תחבורה חשמלית
"חשבנו שיהיו פה 5-6 שחקנים גדולים ומשמעותיים שיספקו את צורכי הטעינה במרחב הציבורי ולאט לאט אנחנו רואים שאנחנו מתכנסים לשם", ציין אודי אליהו. "בעוד 10-20 שנה אני מניח שהמינון של פיות תדלוק ושל עמדות הטעינה ישתנה, אבל גם המתחם עצמו, כי אני כבר לא מבלה בו רק 3-4 דקות והולך. אנחנו מאמינים מתחילת הדרך שהרשת צריכה להיות מורכבת גם מעמדות אולטרה מהירות וגם מעמדות איטיות, וצריך להיות בכל מקום ועם כמה שיותר שקעים. זה מה שמנחה אותנו".
"אם בעבר הייתה חרדת המרחק", אמר יובל אלעזר, "אז אני חושב שהרבה מאלה שיושבים פה הורידו את החרדה הזו על ידי פריסה ציבורית מאוד רחבה. אבל היום יש לנו חרדה חדשה, חרדת הזמינות. האם העמדה שאני אגיע אליה תהיה זמינה? האם היא תהיה תקינה? האם לא יעמדו שם רכבים? שרות לקוחות טוב מנגיש את המידע הזה".
כדי שיהיו יותר עמדות אולטרא מהירות, כמו שכבר יש בארץ לחלק מהספקים, אני חושב שצריך שהרגולטור יתן לנו מענה מהיר יותר גם לנושא הגדלת החיבורים, וגם יעשה את העבודה בצורה יותר מהירה וקלה", אומר עופר שוורץ. "אם היום מבקשים הצהרות מיצרן או מיבואן כדי להפעיל עמדות, אפשר לעשות את זה הרבה יותר מהיר אם נבקש מיצרני העמדות שיביאו הוכחות. בעצם, כל יצרן מכובד עושה על ידי מעבדה חיצונית בלתי תלויה ויכול להוכיח שהוא עומד בתקנים. המדינה כרגע לא דורשת את זה".
"אנחנו ב-EV EDGE מאמינים שחוויית הטעינה יכולה להיות טובה יותר כאשר בזמן שאתה ממתין לרכב שיטען תוכל למצוא משהו אחר לעשות, לרענן גם את עצמך ולא רק את הרכב", ציין שרגא כץ. "לכן מרכזים מסחריים ומרכזי בילוי הם מקומות מועדפים עלינו. ולא רק מהסיבה הזו, אלא גם כי שם יש חשמל בשפע ונדל"ן בשפע. כך ניתן לעשות מתחם טעינה שהוא גדול הרבה יותר מאשר הנדל"ן היחסית מצומצם שתחנת דלק בישראל מאפשרת".
"אני חושב שהגן הסגור שמתהווה לנו בתוך התעשייה הוא לא לטובת הצרכן", אומר יונתן אלון. "אנחנו מבינים את הלוגיקה של החברות שמקימות את עמדות הטעינה, אבל בסופו של דבר אנחנו מבקשים מהנהג להוריד 6-7-8 אפליקציות וצ'יפים וזה לא הגיוני. מה שצריך לקרות זה אחד משניים: או שהרגולטור יתן כללים למשחק או שהחברות ישתפו פעולה ביניהן במטרה להביא כמה שיותר ערך לאותה עמדה. בסופו של דבר אנחנו רוצים שלצרכן יהיה מאוד פשוט למצוא את העמדה ולנווט אליה, לקבל מידע מהימן לגבי העמדה ולשלם בה. הדבר הזה צריך לקרות בתוך איזשהו אקו-סיסטם, שאני מקווה שייקח לו פחות זמן ממה שקרה בדלקן".
מתוך מוסף הרכב של Ynet
דברו איתנו
שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה