האוטובוסים של העתיד: רכבים חשמליים יותר ומזהמים פחות

הורדת כבר
את אפליקציית הטעינה?

כשאנו בסונול EVI מדברים על המהפכה החשמלית המתחוללת בעולם ושאנו לוקחים בה חלק באמצעות פרישתן של עמדות הטענה רבות ברחבי הארץ, אנו עוסקים בעיקר ברכבים פרטיים. עם זאת, חשוב להבין שהמהפכה החשמלית אינה מוגבלת רק לתחום הרכב הפרטי, אלא מדובר במהפכה רחבת היקף אשר אמורה בסופו של דבר לכלול גם את מערך התחבורה הציבורית.

תדמיינו לכם עולם שבו לא רק כמות כלי הרכב הפרטיים שמונעים בדלקים מזהמים ומציפים את הכבישים תצטמצם באופן משמעותי, אלא שגם כלי התחבורה הציבורית ובפרט אוטובוסים, ייהפכו לכאלו המונעים באמצעות מנוע חשמלי. מלבד צמצום משמעותי של היקף זיהום האוויר העולמי, העלאת איכות החיים ושמירה על איכות הסביבה, צעד זה עשוי אף להפוך את השימוש בתחבורה ציבורית ואת ההשקעה בה למשתלמים הרבה יותר.

התקנות הסביבתיות השונות שקבעו ממשלות ברחבי העולם לגבי הורדת רמות זיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות, הביאו גם את מפעילות התחבורה הציבורית מרחבי העולם ואף אצלנו בארץ, להתחיל ולפנות לכיוונים חדשים, שיביאו לצמצום הזיהום שכלי התחבורה שלהם פולטים. האפשרות המשמעותית והמרכזית העומדת בפניהם כיום לשם כך היא האופציה החשמלית.

תחבורה ציבורית חשמלית – חזון שהולך וקורם עור וגידים בכל העולם

בעולם לא חסרות כיום דוגמאות כיצד התחבורה הציבורית הולכת בצעדי ענק לכיוון החשמלי, כשמפעילות מערכי היסעים המוניים מכל העולם נמצאות בתהליכי הצטיידות בכלי תחבורה מבוססי חשמל. בערים הגדולות באירופה המגמה היא ללכת אל הכיוון הזה באופן טוטאלי – עירית פריז כבר הודיעה כי בכוונתה להחליף את צי האוטובוסים לחשמלי במלואו עד לשנת 2025, ובלונדון מקווים לעשות זאת עד לשנת 2037.

יצרנית האוטובוסים הפולנית סולאריס זכתה לאחרונה במכרז ענק, מהגדולים שנערכו באירופה, בשווי 105 מיליון דולרים לייצור 130 אוטובוסים חשמליים עבור החברה המפעילה את התחבורה הציבורית בוורשה. בעיר הבירה הפולנית, כך דווח, מתכוננים להפעיל עד לשנת 2021 מערך הסעת המונים שיורכב מלא פחות מ-400 אוטובוסים חשמליים. בנוסף הוזמנו מסולאריס עוד עשרות אוטובוסים חשמליים המיועדים למטרופוליטניים מרכזיים באירופה, דוגמת ברלין בגרמניה ומילאנו באיטליה.

מלבד המגמה החשמלית באירופה ובעולם המערבי, גם במזרח אסיה, בסין ובהודו – שתי מדינות ענק בכל קנה מידה, אשר ביחד חיים בהן סביב שלושה מיליארד בני אדם, הפיכת התחבורה הציבורית לחשמלית תופסת כיוון ברור ומוחשי. בסין המספרים מדברים בעד עצמם: כ-20% (מאות אלפים) מהאוטובוסים במדינה חשמליים, כשבעיר ההיי-טק המרכזית שנג'ן, המאכלסת מעל 10 מיליון תושבים, 100% ממערך האוטובוסים הוא חשמלי.

גם בהודו בה מערך התחבורה ציבורית עני וצפוף, ישנה מגמה להפוך את התחבורה לחשמלית. רק לאחרונה דווח כי יצרנית אוטובוסים הודית בשם טאטה מוטורס קיבלה לא פחות מ-250 הזמנות לייצור אוטובוסים חשמליים ל-6 מפעילות של תחבורה ציבורית ברחבי הודו על מחוזותיה השונים.

ומה קורה פה אצלנו בישראל?

מערך התחבורה הציבורית בישראל אינו עומד ברובו בסטנדרטיים המתקיימים במדינות מערב אירופה. גם בכל הקשור לזיהום אוויר המצב אינו מזהיר, בלשון המעטה. בדיון שנערך בכנסת בשנת 2018 נחשף כי בישראל מתים בכל שנה מזיהום אוויר הנגרם בשל התחבורה הציבורית יותר מ-1,000 אנשים, כשהנתונים הגרועים ביותר התגלו בתחנות הרכבת הסואנות של תל אביב וגוש דן, שם מתקיימת חריגה מתמדת מערכי הסביבה שנקבעו על ידי המשרד לאיכות הסביבה.

לאור הנתונים הנ"ל ובעקבות ההבנה שזיהום האוויר שיוצרת התחבורה הציבורית חורג מהנורמה, המחוקק וחברות התחבורה הציבורית פועלים בשיתוף פעולה במטרה לצמצם את מידת הזיהום באמצעות מעבר לשימוש ברכים חשמליים. מפעילות קווי האוטובוסים הגדולות, דן ואגד, החלו להצטייד באוטובוסים חשמליים תוצרת סין כבר בשנת 2013, וכיום מופעלים כמה עשרות כאלו ברחבי הארץ, בעיקר בערים הגדולות ירושלים, תל אביב וחיפה. משרד התחבורה מצידו קבע יעד עד לשנת 2025 להפוך כ-60% מהאוטובוסים העירוניים לחשמליים – כלומר כ-3,000 אוטובוסים חשמליים שאמורים יהיו לעבור ברחובות הארץ עד אמצע העשור הבא.

האם היעד המדובר אכן בר השגה? לא ניתן לדעת בוודאות, אך ניתן לומר כי הוא קיבל דחיפה משמעותית כאשר לפני מספר חודשים יצרנית האוטובוסים החשמליים הסינית "גולדן דרגון" הכריזה דרך היבואנית שלה לישראל "אוטו חן", כי מעתה יורכבו מרכבי האוטובוסים כאן בארץ, על ידי החברות "הארגז" ו"מרכבים". משמעות הדבר היא שהאוטובוסים החשמליים שאמורים להירכש על ידי מפעילות התחבורה הציבורית בשנים הקרובות יהיו למעשה תוצרת כחול-לבן. מלבד התרומה למשק הישראלי, שינוי זה עשוי להעלות את המוטיבציה של כל הגורמים המעורבים לפנות אל עבר הפתרון החשמלי עבור התחבורה הציבורית ולעלות את יעדי הכנסתו של הפתרון לכלל שימוש נרחב.

מספרים עלינו בתקשורת

img

"גם בזמנים קשים": בשוק הרכב החשמלי דורשים השקעה בתשתיות טעינה

img

סקירה: חווית שירות הלקוחות של 4 חברות טעינה לרכב חשמלי

img

לטעון חכם: המדריך המלא להתקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית

img

פאנל הטעינה החשמלית מטענים במקום למלא דלק

img

המדינה לא מעודדת את המעבר לרכב חשמלי

img

בשורה משמחת לבעלי הרכבים החשמליים: כך תוכלו להטעין בקלות

img

טעינה ירוקה: נחנך מערך הטעינה החשמלית לרכבים בירושלים

img

הקרב על החשמל: "עד שנת 2023 נהגים על רכב חשמלי לא יצטרכו לתכנן נסיעה"

img

אחרי שיאי המכירות: איפה יטענו בפסח נהגי החשמליות?

img

טסלה מודל 3 מעתה גם בליסינג ולהשכרה יומית

img

סוף עידן: תגידו שלום לתחנות דלק

img

המהפכה החשמלית בארץ בהחלט מעלה הילוך????

אתם חייבים לקרוא מה היה לרז שגיא, המנכ"ל שלנו, להגיד בנושא בכתבה שפורסמה בע

img

אלקטריק ניוז: קראו מה יש למנכ"ל שלנו רז שגיא לחדש לכם על טעינה חשמלית בבית ובעבודה ⚡

הראיון המלא ממגזין 'רכב ידיעות'

img

מגזין הרכב הדיגיטלי 'מלכת הכביש' בחן את חווית שירות הלקוחות של 4 חברות הטעינה המובילות לרכב חשמלי בי

על פי בדיקה השוואתית של מגזין הרכב הדיגיטלי 'מלכת הכביש' סונול EVI במקום ה-1 בשי

img

גם כשגשום וקר בחוץ אנו בחברת סונול EVI ממשיכים בכל המרץ בהרחבת רשת הטעינה

והפעם- עמדת טעינה מהירה לרכב חשמלי בתחנת דלק סונול "אילוש" בהרצליה. &n

img

סונול EVI – כתבו עלינו באוטו mako

img

סונול EVI התקינה עשרות עמדות טעינה לרכב חשמלי בקניוני עזריאלי

img

סונול EVI – כתבו עלינו ב-Sport5

טעינת רכב ב-20 דקות: סונול EVI חונכת עמדות לרכב חשמלי בעזריאלי לחצו כאן לקריאת ה

img

סונול EVI הגיעה להטעין לכם רכבים חשמליים בקניוני עזריאלי

מהיום, תוכלו להטעין את הרכב החשמלי שלכם בקלות ובמהירות, הודות לרשת הטעינה הציבור

img

רשות המסים: יופחת מס הקנייה על מוניות חשמליות

מידע נוסף >

דברו איתנו

שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה


    0
      בודק...