Skip to main content

מטענים אולטרה מהירים לרכב חשמלי – סקירה

בזמן שרכבים חשמליים הופכים אט אט למוכרים יותר בנוף, ישנו צורך גובר לפתרונות טעינה יעילים יותר. התשובה הטכנולוגית לצורך זה הינו עמדות טעינה אולטרה מהירות, DC, או בעברית זרם ישר. מטענים אלו הם הבחירה היעילה ביותר שכן הם מהירים הרבה יותר מאשר המטענים הביתיים הסטנדרטיים, AC, או זרם חילופין, שיש למרבית מבעלי הרכב החשמלי בביתם. כיום, מטען DC 150 kW מסוגל להטעין רכב חשמלי במטען השווה ערך לכ-200 ק"מ בכ-15 דק' בלבד.  בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם הטעינה והסוללות מעריכים מומחים כי זמן הטעינה אף ימשיך לרדת בעתיד הקרוב.

ארכיטקטורת יחידת טעינה אולטרה מהירה

שלושת הפרמטרים העיקריים שבהם מתרכזים יצרני המטענים האולטרה מהירים הינם איך להוריד למינימום את כמות האנרגיה המבוזבזת על קירור יחידת הטעינה, אספקת אנרגיה בצפיפות גבוהה וצמצום גודל היחידה למינימום. צפיפות אנרגיה גבוהה דורשת קירור סטנדרטי על ידי לחץ אוויר, אך יצרני מטעני הדור הבא חוקרים את ההיתכנות של פתרונות קירור על ידי נוזל. עיצובים קומפקטיים יותר חייבים לקחת בחשבון את הזרם הגבוה ותדר ההחלפה הגבוה הנובע מחיבור התלת פאזי, עד רמת החלקים המגנטיים הקטנים ביותר.

שוק הטעינה החשמלית

ישנם מספר גורמים המאיצים את התפתחות שוק הטעינה החשמלית. אחד מהם הינו רגולציה ממשלתית על פליטת פחמן דו חמצני, או גזי חממה. המטרה הגלובלית הינה שעד 2050, מרבית הערים המרכזיות והגדולות בעולם המערבי יחדלו לפלוט גזים רעילים לסביבה, או במילים אחרות, יוגדרו כ- “zero emissions”. את המטרה הזו, יודעים כל הגורמים, לא ניתן יהיה להשיג אלא אם נעבור לשימוש נרחב ברכבים חשמליים, ואת זאת נוכל לעשות רק במידה ותשתית הטעינה תהיה מהירה וטובה יותר. וודאי שמדדי זיהום אוויר גבוהים בערים, המשפיעים באופן משמעותי על בריאות התושבים ואיכות חייהם, משמשים כמוטיבציה מספקת בכדי להגיע ליעד ה"אפס פליטה". אפס פליטה, או נתונים הקרובים לכך, עשויים לעזור לגדוע מן השורש מחלות הקשורות ישירות לזיהום אוויר כמו מחלות קרדו-וסקולריות ואסתמה.

החדשות הטובות הן שעד השנה 2025 למעלה מ-100 דגמים חדשים של רכבי חשמליים יושקו לשוק העולמי והישראלי. צעד זה בדרכנו לאוויר אורבני נקי יותר הינו משמעותי שכן הוא מפעיל לחץ חיובי על ספקי תשתיות הטעינה לעמוד בקצב גידול הרכבים. דבר נוסף הינו העובדה כי החדשנות המתמידה בתחום הטעינה החשמלית והסוללות מורידה את מחירי הרכב החשמלי בצורה הדרגתית והופכים אותם לאף יותר אטרקטיביים.

אצלנו בישראל, בחודשים הקרובים אמורים להיפרס מטעני DC, כחלק מהתפתחותו המעשית בשטח של מכרז הקול הקורא של משרד האנרגיה. אצלנו בסונול EVI מתרגשים לקראת הגעתן הקרובה של עמדות אולטרה מהירות העתידות להיפרס במרחב הציבורי הארצי.

בודק...