Skip to main content

חידושים בעולם הטעינה החשמלית בתחום מתפתח

By 30/11/2019ספטמבר 25th, 2020כתבות

תעשיית הרכב החשמלי הינה שחקן מרכזי במאמץ הגלובלי להתמודדות עם בעיות האקלים. יצרני רכב מתפתחים בהדרגה בהתאם להחלת רגולציה משמעותית באיחוד האירופי ובשנה הבאה צפויים להימכר למעלה ממיליון רכבים חשמליים באירופה בלבד.

חדשנות ברכבים החשמליים הוא נושא שאנו שומעים וקוראים עליו, אך מה לגבי חדשנות בתשתית הטעינה והמטענים?

הנה כמה חידושים מרכזיים הצפויים לקרום עור וגידים בזמן הקרוב

1. טעינה דו כיוונית

הביקוש לחשמל עולה בצורה חדה בצוותא לעלייה במכירות של הרכבים החשמליים. בעקבות כך, חברות האנרגיה מנסות לפתות נהגים לטעינה שלא בשעות העומס, על ידי גביית תעריף זול יותר בשעות שהבן העומס על הרשת הוא נמוך יותר, לדוגמא בלילה. למרות זאת, הביקוש רק עולה ועולה והחברות עצמן מבינות שהן יזדקקו לעזרתם של הנהגים. כאן נכנס לתמונה המטען הדו כיווני.
כפי שהשם מסגיר, מטענים דו כיוונים מאפשרים לחשמל לעבור גם מהרשת לכלי דרך המטען, והפוך. בעלי רכבים חשמליים יוכלו כמובן לטעון את רכבם, אך גם באותו מטען להעביר חשמל לרשת בחזרה.
חברות אנרגיה מסוימות מזכות את בעלי הרכבים החשמליים על האנרגיה שהם מחזירים לרשת, בתנאי שהם מחזירים אנרגיה בשעות העומס. חברה אחת אף הגדילה ותכננה מטען שמחזיר חשמל לרשת הביתית הספציפית ובכך חוסך בחשמל.

2. טעינה אלחוטית

טעינה אלחוטית היא טכנולוגיה המפותחת בכללותה לשימושים עתידיים. השינוי במודל בעלות הרכב שרכבים חשמליים ואוטונומיים יציגו לנו – בעיקר עליה ברכבים שיתופיים ובשירותי נסיעה שיתופית – הופך את הצורך בפתרונות הטענה מהירים וקלים לחיוני.
ניתן לראות כדוגמא את הפיתוח החדש של יצרנית הרכב היונדאי, מערכת החניה האוטומטית. הרעיון הוא שארגונים ואנשים פרטיים יוכלו בקלות לתת פקודה לרכב הנטען האוטונומי להגיע בעצמו למקום חניה קרוב עם אופצית טעינה, ולהיטען.

3. טעינה סולארית

הפיתוחים בגזרה זו מתבצעים בשני אפיקים. הראשון הינו מטענים המשתמשים באנרגיה סולרית בכדי לטעון רכבים חשמליים, והשני הינו מכוניות עם לוחות סולארים המחוברים ישירות אליהן. האפיק הראשון נראה מבטיח יותר, אך ישנם גם כמה פיתוחים מעניינים באפיק השני. לדוגמא, חברת Envision Solar מפתחת מערך הנקרא "עץ סולארי" שמותאם לפריסה מהירה ומוכן להטענת רכבים. בזמן שהמחשבה על רכב שמונע על ידי אנרגיה סולארית בלבד נראה כחזון מבטיח ומדהים, האמת היא שאנו די רחוקים מהפיכת החזון למציאות.

4. טעינה סופר מהירה

כל הסימנים מראים כי אנו נמצאים מרחק פסע מהאפשרות של טעינה סופר מהירה. כיום, המטענים הכי מהירים הינם המטענים האולטרה מהירים אשר טוענים רכבים חשמליים לכ-80 אחוז סוללה בכחצי שעה.
יצרניות הרכב פורשה וב.מ.וו לאחרונה התאחדו למטרת פיתוח יכולות טעינה מהירות יותר. המערכת שהן פיתחו הוסיפה כ-100 ק"מ לרכב בטעינה נוספת של רק 3 (!) דק'. אך אליה וקוץ בה. הדגם הראשוני של פורשה וב.מ.וו טוען ב-450 Kw, אך אין בנמצא רכבים המסוגלים לעמוד בזרם כה גבוה. היצרניות לא מוותרות בכזאת קלות ומנסות לעדכן את המערכת ביכולות קירור מתקדמות וחדשות אשר עשויות לגרום לטעינה מסוג זה לעבוד.

5. טעינה אוטונומית

חלקנו מכירים את הדגם הראשוני של טסלה לטעינה אוטונומית. מדובר במתחמי טעינה אשר מתופעלים על ידי ידיים רובוטיות, בכדי להגיע לאותה התוצאה הסופית של הטעינה האלחוטית: טעינה אוטונומית מוחלטת. חברות נוספות מנסות להתחרות בטסלה, ומנסות גם הן לפתח מערכות טעינה רובוטיות, כאשר ישנה כבר הבטחה למתחם חדש כזה בתחילת 2020 בעיר סן פרנסיסקו.

בזמן שרכבים חשמליים וטכנולוגיות הסעה אוטונומיות ממשיכות להתפתח, אנו רואים המון חברות המנסות לנצח את המרוץ למציאת הפתרון הכי מהיר, יעיל ונח להטענת הרכבים החשמליים.

בודק...