Skip to main content

הרפורמה כבר כאן: תקן חדש לבחינת מחזור נהיגה לרכבים חשמליים

By 14/02/2019ספטמבר 21st, 2022כתבות

עובדה ידועה לכל היא כי נתוני הצריכה הרשמיים של המכוניות בלתי אפשריים לשחזור, לצורך כך האיחוד האירופי החל ליישם לאחרונה בדיקת מחזור נהיגה חדשה ומחמירה. המבחנים בתקן החדש ידמו באופן מציאותי יותר את השימוש בכלי הרכב וכתוצאה מכך נתוני הצריכה ישתנו. כמו כן תצרוכת האנרגיה החשמלית תושפע מכך, דבר אשר יבוא לידי ביטוי בטווח הנסיעה של הרכב.

תקן חדש לבחינת מחזור נהיגה לרכבים חשמליים - אילוסטרציה

הצורך בבדיקת מחזור נהיגה מציאותית יותר הוכר כבר בשנת 2007 על ידי האו"ם. בניגוד לאמונה הרווחת, התפתחות התקן החדש WLTP קדמה לשערוריית "דיזלגייט" שזעזעה את עולם הרכב ב-2015.

שערורייה זו התחוללה בעקבות רמות גבוהות של פליטת מזהמים אשר נמדדו בתנאי כביש. רמות אלו עלו פי 40 מאלו אשר הציגו נתוני המעבדה לפי התקן NEDC, אשר שימש את יצרניות הרכב במשך 40 שנים. לאחר חקירה התגלה כי נעשה שימוש בתוכנות אשר מהימנותן מוטלת בספק, בזמן שהרכב היה במעבדה וכן במפות כיול שונות עבור אותו רכב שנסע על הכביש.

NEDC לעומת WLTP: מהם ההבדלים בין הבדיקות?

על מנת להבטיח שהבדיקה תיערך בתנאים אופטימליים, שתי הבדיקות הללו מבוצעות במעבדה, על גלילים, בתנאים מבוקרים ורק לאחר שהרכב נח בטמפרטורת החדר (לפחות שש שעות לפי NEDC).

  • בדיקת NEDC מבוצעת בין 20-30 מעלות צלזיוס, לעומת בדיקת WLTP אשר מבוצעת בטמפרטורה מדויקת של 23 מעלות צלזיוס.
  • הבדיקה החדשה אורכת 30 דקות לעומת הבדיקה הקודמת שארכה 20 דקות.
  • הצריכה בבדיקת WLTP נמדדת במהירויות גבוהות מהמהירות שהייתה נהוגה – 46.5 קמ"ש לעומת 34 קמ"ש.
  • המדידה בבדיקת WLTP מתבצעת לאורך מסלול של 23.25 קילומטרים, לעומת 11 קילומטרים בבדיקת NEDC.
  • התקן של WLTP מחייב את יצרניות הרכב לספק נתוני צריכה של כל גרסאות הרכב, לרבות רמות האבזור.
  • אופי הנהיגה על פי התקן החדש דינמי יותר. פונקציות של בלימה והאצה נבדקות פעמים רבות במטרה לדמות את הבדיקה לנסיעה של הנהג הממוצע.
  • עבור כלי רכב חשמליים המופעלים באמצעות סוללות בלבד, המשמעות היא שהמהירות הממוצעת הגבוהה יותר של מחזור הבדיקה החדשה, מובילה לצריכת אנרגיה גבוהה יותר. אנרגיה זו נמדדת לפי קילוואט לשעה (kWh) לכל מאה קילומטרים. המדידה מתבצעת כאשר הסוללה טעונה במלואה בתחילת הבדיקה. מיד לאחר סיום הבדיקה המהנדסים מחברים את הרכב לעמדת הטעינה, כאשר הכבל מצויד במד חשמל אשר מודד את כמות הזרם החשמלי. בצורה זו ניתן לזהות את איבוד האנרגיה המתרחש במהלך הטעינה. הערך המתקבל מתחלק בטווח אשר נקבע בבדיקה.

יש לציין כי בניגוד ליתרונות שבשימוש בתקן החדש, יש הטוענים כי מדובר בבדיקה שמרנית, בייחוד בכל הקשור לתאוצה איטית במהירויות נמוכות. הביקורת נובעת מכך שהליך הבדיקה מבוצע בתנאי מעבדה השונים מתנאי הכביש. לצורך כך, התווסף לבדיקה הליך המכונה RDE, אשר מבוצע בתנאי כביש לאחר שהמכונית נבדקה על פי תקן WLTP במעבדה. הליך הבדיקה כולל נהיגה בעליות ובירידות, במהירויות משתנות, בכבישים עירוניים ובין-עירוניים ובתנאי מזג אוויר שונים.

סביר להניח כי גם ברכבים שעברו את בדיקת ה-RDE יהיה שוני בין המספרים המוצגים לבין אלו שיושגו בפועל. עם זאת, ניתן לומר כי הפער בין הנתונים שהתקבלו בבדיקות המעבדה לבין המציאות הצטמצם וכעת ניתן לספק נתונים הקרובים יותר למציאות.

Leave a Reply

בודק...