Skip to main content

אימוץ תעשיית הרכב החשמלי, למרות כאבי הגדילה

By 19/11/2019ספטמבר 24th, 2020כתבות

תעשיית הרכבים החשמליים הגלובלית ממשיכה להתפתח במהירות. למרות זאת, ישנה שונות בין שווקים אזוריים, כאשר חלקם כמעט נוגעים בזרם המרכזי, בזמן שחלקם תקועים בניוטרל. בסה"כ, נתוני מכירות הרכבים החשמליים גבוהים מספיק בשביל לייצר רווחיות לספקים שמיצבו עצמם כמובילים בתחום, אך מצד שני ישנו גם אפקט שלילי על מרווחי הרווח של היצרנים. שרשרת ערך חלקי ההנעה של כולה ממשיכה להתכוונן בזמן שהיצרנים נמשכים לאסטרטגיות מיקור שונות הנפתחות בגלל כניסתם של שחקנים חדשים לשוק. במצב הנוכחי של הסביבה האולטרה תחרותית, המנצחים עדיין לא נקבעו. כאשר נקודת השוויון של רכבים חשמליים עדיין אינה נראית באופק הקרוב, היצרנים מרגישים את הלחץ. בכדי להאיץ ולהבטיח צמיחה מתמדת וברת קיימה, התעשייה עדיין צריכה לעבור כמה מכשולים.

בשנת 2018 הייתה עלייה של למעלה מ- 60 אחוזים בנתוני מכירות רכבים חשמליים, כאשר זוהי אפילו עלייה יחסית משנים קודמות. למרות הכל, עם אחוזי חדירה חד ספרתיים, רכבים חשמליים עדיין מייצגים אחוז קטן מהשוק הכולל.

פילוח שווקי

ביצועים אזוריים משתנים בצורה משמעותית, כאשר חלקם נוגעים בזרם המרכזי וחלקם אפילו לא זורמים עם הזרם. נראה כאן מספר דוגמאות לביצועי שווקים שונים:

סין כמובילה:

שוק המכוניות החשמליות בסין עלה ב-85 אחוזים בשנה האחרונה, הרבה מעל הממוצע בעולם. השוק הסיני חווה צמיחה בריאה בתחום, למרות שסובסידיה ממשלתית לשוק המיני מכוניות החשמליות בוטלה, שוק שהרכיב כמחצית מכלל הרכבים החשמליים בסין.

בנוגע לרכבים חשמליים מלאים, ב-2018 הממשלה הסינית העלתה את דרישת הסף לייצור, מסוללות המסוגלות לנסוע מינימום של 100 ק"מ, לסוללות המסוגלות לנסוע לטווח של 150 קילומטר. הסינים הגדילו לעשות, והדרישה לשנת 2019 היא 250 ק"מ. חשוב לציין שהממשל הסיני החליט לקצץ בסובסידיות לכל הרכבים החשמליים החל מהשנה.

עם למעלה ממיליון יחידות, או 51% ממכירות כלל עולמיות ב-2018, השוק הסיני הינו גדול פי שלושה מהשווקים האירופי והאמריקאי. אך עם קיצוץ רוחבי בגל הסובסידיות, האמור להגיע לאפס ב-2020, יצרנים בספק שהשוק יהיה  איתן מספיק בכדי לעמוד בצמיחה מעבר ל-2020.

חוסר אחידות אירופאי:

השוק האירופי חווה צמיחה ברמה בינונית, עם תמונה שונה ממדינה למדינה. נורווגיה, כמובן, ממשיכה להוביל את שאר השווקים ונראה שהיא בדרך למעמד של שוק המוני. שווקים לכאורה גדולים כגון צרפת, גרמניה ובריטניה עדיין צריכים לצבור מומנטום שכן נתח השוק של מכוניות חשמליות במדינות אלו הינו עדיין סביב שני האחוזים, בעוד שווקים קטנים יותר כמו המדינות הנורדיות, הצליחו להגיע לנתח שוק גדול יותר כגון נורווגיה (40%), איסלנד (17%) ושוודיה (7%). יש לציין כי רגולציה מתהדקת סביב פליטת גזים מזהמים, תוביל כנראה לנתחי שוק גדולים הרבה יותר בעתיד הקרוב.

הבוסט האמריקאי:

השוק האמריקאי כמעט והכפיל את עצמו ל-360,000 יחידות, בעיקר בגלל מכירות אינטנסיביות של ה-Tesla Model 3. טסלה מכרה 140,000 יחידות של ה-Model 3 ב-2018, הופכת את הדגם לנמכר ביותר בארה"ב עם נתח שוק של 40% ובעולם (7%). בפעם הראשונה בארה"ב, דגם של רכב חשמלי הציג נתוני מכירות זהים למקביליו המונעים בדלקים מזהמים. בזמן שמכירות נרחבות ב-2018 נבעו חלקית מהטבות מס כחלק מתכנית עידוד ממשלתית, ניתן לראות גם כי המכונית החשמלית יכולה להיות אלטרנטיבה מושכת למכוניות מונעות בדלק ושנתח שוק פוטנציאלי משמעותי קיים בקרב השוק הגדל של רוכשי רכבי פרימיום. בהיאמר כל זאת, צמיחת שוק ברת קיימה עדיין תלויה בהתפתחויות רגולטוריות, בהינתן שיחות מתמשכות בין גופים מדינתיים ופדרליים בנוגע לאחריות מנהלתית לגבי החלטות ממשלתיות הנוגעות לתקנות אוויר נקי והעצמת נתח השוק של רכבים חשמליים.

ישראל הקטנה:

בישראל כרגע ישנם קצת למעלה מעשרת אלפים רכבים חשמליים. ב-2018 משרד האנרגיה יצא במכרז קול קורא האמור להציב במרחב הציבורי הישראלי עשרות אם לא מאות מטענים, במקומות כגון תחנות דלק, חניונים ועוד. בנוסף, הטבות רגולטוריות עזרו להעצים את קצב חדירת הרכב החשמלי, אך ביטול הטבות מסוימת אמור להיכנס לתוקף כבר השנה. המטרה של השלטונות הישראלים היא המודל הנורווגי, ועד 2025 (7 שנים מתחילת הפרויקט, בהתאם למודל הנורווגי) מקווים שלמעלה מ-30 אחוזים מהרכישות של רכבים חדשים יהיו רכבים חשמליים.

אימוץ תעשיית הרכב החשמלי

האתגרים

בזמן שיצרני מכוניות חשמליות ממשיכים להראות התקדמות בפיתוח רכבים עם טווח יותר ארוך, כח מוגבר ועיצובים עילאיים, התעשייה צריכה עדיין לעבור כמה מכשולים בכדי להאיץ צמיחה ולמצב את התעשייה במקום המתאים מבחינת נתח שוק.

מהלכים נועזים:

יצרנים יאלצו לבצע מהלכים נועזים ויצירתיים על מנת לשמר ולא לפגום ברווחיות. מרווח הרווח על מכוניות חשמליות אינו גדול, בצירוף העובדה שהמון כסף מושקע בפיתוח טכנולוגי של השוק, יחייב את היצרנים לחשוב מחוץ לקופסא ולקבל את ההחלטות הנכונות בכדי להשאיר את המוצר שלהם בשוק.

סנכרון שרשרת הערך:

בכל השווקים אנו עדים לתופעה שבה אין סינכרון והתאמה מלאה בין גורמים ושחקנים שונים בשרשרת הערך של רכבים חשמליים. דוגמא אחת בולטת היא חוסר בייצור סוללות לרכבים, מה שמונע ומעכב ייצור רכבים כמובן. גישה יותר גלובאלית וכוללנית בין יצרני כל שרשרת הערך והרגולטורים ייתכן וייצרו סטנדרטיזציה בתחום שבתקווה תוריד מהעול על היצרנים.

הרחבת היצע הדגמים:

יצרני הרכבים החשמליים יכולים להגדיל את היצע הדגמים שלהם, ולהתחיל ולייצר רכבים מכל הסוגים, שיפנו לכל פלחי האוכלוסייה וינקו את ערינו מאוויר מזוהם. לדוגמא, בסין החלו לייצר באופן נרחב אוטובוסים חשמליים, והמטרה היא להמשיך גם למשאיות ורכבות מסע. בסופו של תהליך היצרנים אמורים לספק את כל צרכינו עם טכנולוגיה חשמלית ולעזור לנקות את אוויר ערינו.

תעשיית הרכבים החשמליים הגלובאלית הגיעה להישגים כבירים בזמן קצר יחסית, מונעת מכח רגולטורי, חידושים משמעותיים בטכנולוגית הסוללות והשקעות נרחבות בפלטפורמות של רכבים חשמליים. עם זאת, בזמן ששווקי הרכב החשמלי ממשיכים בעלייתם המהירה, אך לעתים לא צפויה, לכיוון ייצור מסיבי כוללני, יצרנים החלו להרגיש כאבי גדילה בשרשראות הערך כמו גם בשורה התחתונה. במזל, העלויות לטווח הארוך יורדות בקצב יציב, ובזמן הקרוב ישנן הרבה פעולות שיצרנים יכולים לבצע. בתעשייה שרגילה לתכנן שנים קדימה, ייתכן ואנו נמצאים בנקודה שבה אנו רחוקים אולי מחזור אחד של רכבים משוק רכב יציב יותר, עם פחות פליטות של חומרים מזהמים ויציבות כלכלית גדולה יותר ליצרנים.

*בהשראת מאמר הנכתב ע"י חברת Mckinsey & Company.

בודק...