Skip to main content

טויוטה בצעד מפתיע: שחררה עשרות אלפי פטנטים בתחום הרכב החשמלי

לפני כחודש הודיעה טויוטה, ענקית הרכב מיפן, על צעד שהפתיע רבים בעולם הרכב ואינו נחשב טריוויאלי כלל. מדובר בשחרורם של לא פחות מכ-24,000 פטנטים בתחום ההנעה החשמלית וההיברידית בהם מחזיקה החברה אל השוק, ללא עלות כלל. שמשמעותו של צעד זה הינה הסרת זכויות היוצרים על אותם פטנטים חשמליים ומסירתם בחינם לכל מי שירצה בכך.

הפטנטים שהשתחררו כעת ויהיו חופשיים לכל הפחות עד לשנת 2030, משקפים את עשרים שנות פעילותה הענפה של טויוטה בתחום פיתוח טכנולוגיות חשמליות מתקדמות, וכוללים טכנולוגיות ליבה המיועדות הן לרכבים היברידיים והן לרכבים חשמליים. בין הפטנטים ישנם כ-7,500 פטנטים הנוגעים למערכות בקרה, 2,600 פטנטים המשויכים לתחום מנועי החשמל ועוד אלפי פטנטים שונים מתחום המעבדים, הטעינה החשמלית, תיבת ההילוכים ועוד.

פתרונות טעינה רכב חשמלי | סונול EVI

מה עומד מאחורי הצעד של טויוטה

השאלה הגדולה כעת היא כמובן – מדוע טויוטה עשתה אותו? איזה אינטרס כלכלי היא מקדמת למעשה בצעד הזה, שלמראית עין נראה כאילו כי יש לה יותר מה להפסיד בו מאשר להרוויח ממנו. המציאות היא ככל הנראה אחרת ואפשר להעריך בבטחה שטויוטה, בדומה ליצרניות ענק אחרות, מזהה כי עולם הרכב כולו מתקדם בצעדי ענק אל עבר המעבר לרכבים המונעים באמצעות מנועי חשמל נטענים הפועלים על סוללות ולא על ידי מנועי בערה פנימית, ואין זה סוד שהיא רוצה לקחת חלק מוביל וחיוני במהפך הזה.

שייגקי טקשי, סגן נשיא תאגיד טויוטה, הצהיר זאת בעצמו: "אם מספר המכוניות החשמליות יזנק באופן משמעותי ב-10 השנים הקרובות, הן יהפכו לסטנדרט, ואנו מקווים לשחק תפקיד חשוב בסיוע לתהליך זה". הצעד של טויוטה נועד אם כך בראש ובראשונה במטרה לעודד את התרחבות השימוש ברכבים חשמליים ובכך לעזור ליצרניות רכב אחרות, כמו גם לממשלות ולחברה כולה, לעמוד במטרות הגדולות שהציבה לעצמה הקהילה הבינלאומית במלחמה בזיהום האוויר ובשינוי האקלים.

בנוסף לכל הנזכר למעלה, לא רק מטרות חברתיות-אלטרואיסטיות עומדות בראש מעיניה של טויוטה, אלא גם ההבנה כי אם הטכנולוגיות שפותחו על ידי מיטב המוחות של החברה יהפכו לסטנדרט בשוק, היצרנית תקבל בזכותם דריסת רגל משמעותית בעולם הרכב החשמלי ותראה מכך רווחים לטווח הארוך, כשתצליח לתפוס נתח נרחב בזכות התדמית המתקדמת שהיא מפתחת לעצמה. כראיה לכך ניתן להציג צעד נוסף שעליו הכריזה לאחרונה טויוטה – השקתו של שירות טכני חדש, מבוסס דמי מנוי, המיועד לחברות ויצרני רכבים חשמליים אשר עושים שימוש ברכיבים מבית היוצר של טויוטה כדוגמת מנועים, יחידות בקרה, מעבדים ועוד.

מה משמעות הצעד שנקטה טויוטה עבור עולם הרכב

בשלב זה קשה להעריך מה תהיה ההשפעה ארוכת הטווח של המהלך על השוק, אך אם להסתמך על תקדימי העבר שיצרה טויוטה בתחום, צפויות להיות לכך משמעויות נרחבות. חשוב לזכור כי עד היום עדיין זוקפים לזכותה של טויוטה את ההשפעה הגדולה ביותר מכל יצרניות הרכב על תחום המכוניות ההיברידיות, כשהחברה היפנית הייתה מהראשונות לשחרר את הדגם ההיברידי שלה – הפריוס – לעולם, וכיום היא חולשת על כשמונים אחוזים מנתח שוק זה.

לכן, לא יהיה מופרז להניח כי הצעד שבו נקטה טויוטה כעת יוכל לזכות אותה בנקודות זכות רבות. בדומה להצלחתה בתחום ההיברדי בזכות החדשנות ופריצת הגבולות שלה, גם המהלך הבלתי צפוי האחרון יפעל לטובתה ולטובת המהפכה החשמלית הגדולה אשר טויוטה ויצרניות רכב מובילות נוספות מתכוננות אליה במלוא המרץ.