Skip to main content

האם מיזוג בין שתיים מענקיות הרכב ייתן דחיפה למהפכת הרכב החשמלי?

By 03/11/2019פברואר 26th, 2020חדשות מהעולם

בימים האחרונים מתפרסמים דיווחים על מיזוג מתקרב בין שתי ענקיות הרכב, פיאט-קרייזלר האיטלקית-אמריקאית ויצרנית פג'ו הצרפתית, PSA. מהלך כזה עשוי לאפשר לשתי הענקיות להקצות משאבים גדולים יותר לייצור רכבים חשמליים, שכן מיזוג כזה ייצר קונצרן רכב טראנס אטלנטי בשווי מוערך של 50 מיליארד דולר.

במידה והמיזוג אכן יתממש, החברה המשולבת החדשה עדיין תצטרך להתמודד עם תעשייה ושוק אשר עוברים שינויים אדירים בדמות האטה בביקוש לרכבים פרטיים ושינויים טכנולוגיים בתחום הרכב. מחד גיסא העולם מעוניין בצמצום השימוש ברכבים פרטיים ומעבר הדרגתי של הציבור לתחבורה ציבורית, ומאידך גיסא להמיר ולקדם את בעלי הרכבים הפרטיים לכיוון מהפכת הרכב החשמלי.

בכירים ביצרנית הצרפתית פג'ו מצפים ל-"10 שנים של כאוס" ליצרניות הרכב שכן רגולטורים סביב העולם מתכנסים לדרישה לצמצום פליטת גזי חממה במאמץ למתן ולהכיל את תופעת ההתחממות הגלובלית, אשר נכנסה לתודעה העולמית בעשורים האחרונים.

הדאגה העיקרית היא של פיאט-קרייזלר, אשר כבר זמן מה מתקיימת תחת עננה של אי ודאות, לאחר שחשפה כי היא מחויבת לתשלום קנס לרשויות האמריקאיות בגובה עשרות מיליוני דולרים בגין הפרה של הסטנדרטיזציה האמריקאית לנצילות הדלק ברכבים פרטיים.

מיזוג בין השניים, אם כך, אמור להחיות את סיכוייהן של שתי החברות להתמודדות בשוק המתפתח ומשתנה. ע"י שיתוף טכנולוגיות ומידע בתחומי המנוע והרכב יכולות החברות לצמצם הוצאות באופן משמעותי ולהסיט משאבים לתחום הרכבים החשמליים וטכנולוגיות צמצום פליטה אחרות. תחומים חדשים אלו הופכים לתחומי מפתח, באופן רגולטורי, בשווקים מהגדולים בעולם, כגון אירופה, סין, הודו ואחרים.

בנפרד, שתי החברות עד כה לא נחלו הצלחות כבירות בתחום הרכבים החשמליים. פיאט קרייזלר הציגה לעולם את ה-fiat 500e לפני כשנתיים, אך מאז הספיקה להבין כי בכל מכירה של הרכב החברה בעצם מפסידה כסף. מאז החליטו בפיאט לעצור את ייצור הרכב החשמלי, ולהשקיע סכום הקרוב למיליארד דולר בדור הבא של הרכבים החשמליים מתוצרת החברה. פג'ו החלה לאחרונה לעבוד בשיתוף פעולה עם יצרנית הרכב הצרפתית רנו, על מנת לייצר רכב חשמלי איכותי אשר יתחרה ביצרניות הגדולות יותר. כל זאת לא נעשה מתוך תפיסה כי זהו עתיד עולם הרכב, אלא כהשקעה מינורית במקביל לייצור הרכבים הממונעים בבנזין.

ישנה עוד כברת דרך מסוימת עד למיזוג סופי בין החברות, אך גם אם יתגברו שני הצדדים על כל המכשולים הרגולטורים, שינוי תפיסתי המתווה שינוי כיוון יצרני עדיין יצטרך לקרות אצל מקבלי ההחלטות. אלו יצטרכו לתת עדיפות לפיתוח רכבים חשמליים וטכנולוגיות חדשות, בכדי להתחרות בהצלחה בשוק המשתנה במהירות ובאופן דרמטי.

תחרות נוספת כמובן תגיע מיצרניות מקבילות, בין אם יצרני על או חברות קטנות יותר, אשר כבר החלו לקבע את מעמדן בתחום ומספקות רכבים חשמליים לבסיס הלקוחות החלוצי הקיים.

בודק...